40-50

Η ατοπική δερματίτιδα, ή αλλιώς έκζεμα, είναι μια χρόνια, υποτροπιάζουσα φλεγμονώδης διαταραχή του δέρματος. Συνήθως ξεκινά από τη βρεφική ή την πρώιμη παιδική ηλικία και φτάνει μέχρι την εφηβεία ή την νεαρή ενήλικη ζωή. Στους περισσότερους ανθρώπους υποτροπιάζει περιοδικά και μετά «καθαρίζει» για ένα διάστημα, ακόμα και για χρόνια. Η επικρατέστερη θεωρία λέει ότι η ατοπική δερματίτιδα είναι το αποτέλεσμα της επίδρασης περιβαλλοντικών παραγόντων σε άτομα με διαταραγμένο αμυντικό σύστημα και διαταραγμένη «αμυντική» λειτουργία του δέρματος, λόγω κληρονομικής προδιάθεσης. Η ατοπική δερματίτιδα φαίνεται ότι είναι κληρονομική νόσος και τα γονίδια παίζουν σημαντικό ρόλο. Ακετά συχνά υπάρχει και κάποιος άλλος στην οικογένεια με κάποιο ατοπικό νόσημα όπως ατοπική δερματίτιδα, άσθμα ή αλλεργική ρινίτιδα ή τα νοσήματα αυτά μπορεί να συνυπάρχουν στο ίδιο άτομο.

Ποιοί είναι οι παράγοντες που προκαλούν την ατοπική δερματίτιδα / έκζεμα;

Οι παράγοντες που προκαλούν την ατοπική δερματίτιδα / έκζεμα είναι:

1.Κλιματολογικές συνθήκες Απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας. Κρύος αέρας, ξηρασία.

2.Επαφή με αλλεργιογόνα και ερεθιστικές ουσίες Σκληρά σαπούνια και απορρυπαντικά
• Πολύ συχνό μπάνιο ή μακράς διάρκειας ζεστό μπάνιο. Υφάσματα πιθανά να ενοχλήσουν το δέρμα, ειδικά τα μάλλινα Μερικά προϊόντα φροντίδας δέρματος
• Καπνός τσιγάρου
• Ορισμένες χημικές ουσίες
• Ορισμένες τροφές όπως αυγά, γάλα, ψάρι, σόγια, γλουτένη. Έκθεση στην οικιακή σκόνη, ή στο τρίχωμα των κατοικίδιων

3.Ψυχολογικοί παράγοντες

Ποιά είναι τα συμπτώματα της ατοπικής δερματίτιδας;

Τα συμπτώματα της ατοπικής δερματίτιδας ειναι:

• Κνησμός.
• Ερυθρότητα και οίδημα.
• Ξηρό δέρμα με απολέπιση.
• Ροή υγρού και εφελκίδες.
• Παχύ και σκληρό δέρμα.
• Υπερμελάγχρωση δέρματος σε χρονίζουσες καταστάσεις.

Τα συμπτώματα έρχονται και φεύγουν. Οποιαδήποτε περιοχή του σώματος μπορεί να επηρεαστεί. Οι βλάβες εμφανίζονται κυρίως στα χέρια, τα πόδια, τους αστραγάλους, τους καρπούς, το λαιμό, το άνω μέρος του στήθους, τα βλέφαρα, στην καμπτική επιφάνεια των αγκώνων και των γόνατων.

Πώς γίνεται η διάγνωση της ατοπικής δερματίτιδας;

Η διάγνωση είναι συνήθως εύκολη και γίνεται κλινικά από δερματολόγο. Δεν υπάρχουν ειδικές εργαστηριακές εξετάσεις για την ατοπική δερματίτιδα και συνήθως δεν είναι απαραίτητες.

Ποιά είναι η θεραπεία της ατοπικής δερματίτιδας / εκζέματος;

Η θεραπεία εξαρτάται από τα συμπτώματα, την ηλικία, την γενική κατάσταση του ασθενούς και την σοβαρότητα της νόσου. Έχει ως στόχο να βελτιώσει τον κνησμό και να αποτρέψει τις λοιμώξεις.

Περιλαμβάνει:
• Τοπικές θεραπείες με ενυδατικά, ειδικά λουτρά, θεραπείες ειδικής περίδεσης με ή χωρίς κορτικοστεροειδή, τοπικά κορτικοστεροειδή σε μορφή κρέμας ή αλοιφής, κρέμες αναστολέων καλσινευρίνης (tacrolimus, pimecrolimus ), Φωτοθεραπεία (θεραπεία με ειδικές λάμπες UVB) .
• Συστηματικές θεραπείες με αντιισταμινικά, αντιβιοτικά, κορτικοστεροειδή, ανοσορρυθμιστικά φάρμακα (σε σοβαρές περιπτώσεις), ακόμη και βιολογικούς παράγοντες (σε πολύ σοβαρές περιπτώσεις).

Υπάρχουν πιθανές επιπλοκές λόγω της ατοπικής δερματίτιδας / εκζέματος;

Η ατοπική δερματίτιδα μπορεί να προκαλέσει:

• Πάχυνση του δέρματος (λειχηνοποίηση).
• Βακτηριακή δερματική λοίμωξη.
• Άλλου τύπου δερματική φλεγμονή κυρίως αλλεργικής αιτιολογίας (αλλεργική δερματίτιδα).
• Αυπνία λόγω έντονου κνησμού.
• Κατάθλιψη.
• Λέπτυνση του δέρματος και των υποκείμενων ιστών λόγω υπερβολικής χρήσης τοπικών στεροειδών.

Συμβουλές για την πρόληψη των εξάρσεων της ατοπικής δερματίτιδας / εκζέματος

• Αποφύγετε τους ερεθιστικούς παράγοντες όπως: τα μάλλινα, το σαπούνι, τα χημικά καθώς και τα αλλεργιογόνα όπως: τα ακάρεα σκόνης, τα κατοικίδια ζώα και τα αυγά.
• Αποφύγετε το ξύσιμο του δέρματος. Μπορεί να επιδεινώσει τα συμπτώματα και να ευνοήσει την εμφάνηση δερματικής λοίμωξης.
• Τα νύχια να διατηρούνται πάντα κοντά και καθαρά.
• Μην ξεχνάτε να εφαρμόζετε ενυδατικές κρέμες καθημερινά.
• Το καθημερινό μπάνιο να γίνεται με χλιαρό και όχι καυτό νερό.
• Χρησιμοποιείστε βαμβακερά ρούχα ,όχι μάλλινα ή συνθετικά.
• Να είστε δροσεροί. Ο ιδρώτας επιδεινώνει τα συμπτώματα της ατοπικής δερματίτιδας.
• Αποφύγετε το άγχος.

end faq

Επικοινωνήστε μαζί μας

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα με τα στοιχεία σας και θα επικοινωνήσουμε μαζί σας για να ορίσουμε μια προσωπική συνάντηση με τη γιατρό